#19: Anmeldelse: Forbandede kærlighed af Colleen Hoover

Originalsprog: Engelsk
Genre: ROMAN / NA - kærlighed
Sider: 376 sider
Forlag: Lindhardt og Ringhof / LOVEBOOKS
Udgivet: 05. maj 2016

"En stærk, hjerteskærende og dampende hed fortælling om at komme op til overfladen og lære at elske igen, når kærligheden gør allermest ondt og synes allermest forbandet.

Da Tate Collins møder den hemmelighedsfulde pilot Miles Archer første gang, er det langt fra kærlighed ved første blik. Det er heller ikke ligefrem venskab. Det eneste, de to har til fælles, er en ubestridelig gensidig tiltrækning, og snart indleder de et uforpligtende forhold udelukkende baseret på sex. Det burde være den perfekte ordning for dem begge, for Tate har ikke tid til at have en kæreste, og Miles er slet ikke ude efter kærlighed. Spørgsmålet er nu blot, om Tate kan overholde de to simple regler, som Miles har opstillet som eneste betingelse for deres forhold:

Spørg aldrig ind til fortiden.

Forvent ikke en fremtid.

De tror, at de kan håndtere det, men de indser begge hurtigt, at de leger med ilden. For Miles bærer på en mørk hemmelighed, som han ikke er parat til at slippe, og som tiden går, falder Tate langsomt, men sikkert for den flotte og mystiske pilot. Og pludselig er intet særlig enkelt længere."

Tak til Lindhardt og Ringhof for anmeldereksemplaret! Min anmeldelse er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger, samt vurdering af bogen.

Forbandede kærlighed er den første bog jeg har læst af Colleen Hoover og bogen fangede mig fra side første side. Jeg er fan!

Mit nye kendskab til Colleen Hoover har virkelig sat sit tag i mig! For Forbandede kærlighed er ikke 'bare' en kærlighedshistorie - den er  meget mere.

Colleen Hoover kan virkelig skrive. Og godt det samme - jeg havde vildt høje forventninger til hende, da jeg startede med at læse bogen. De erotiske scener i bogen, er saftige og på ingen måde kedelige. Colleen Hoover har virkelig sat en standard inden for new adult-genren og jeg er på inden måde skuffet.  Jeg kneb dog ikke en tåre, som jeg har hørt så ofte fra andre, når de læste bogen, men mit hjerte sad flere gange oppe i halsen og skubbede til grædekanalerne ;-) Colleen Hoover har med sine karakterer, sit sprog og sine ord, skabt et univers man hurtigt kan sætte sig ind i og et persongalleri, der er spændende og godt sammensat. Og så længe kriterierne som jeg nævner her, ekisterer, så er jeg en virkelig glad læser.

Forsiden af Forbandede kærlighed passer perfekt til bogens indhold. Den er virkelig smuk og beder praktisk talt den, der holder bogen, om at åbne den og åbne op for den fantastiske historie, som den rummer. Dog er jeg også ret vild med den originale forside, men jeg tænker, at det er en fed detalje, at den danske version skiller sig ud fra originalen.

Det eneste jeg har svært ved i forhold til Forbandede kærlighed, er de mange gentagelser undervejs. Der er mange ord i en sætning eller i det samme afsnit, som går igen. Og så er der budskaberne, der dels bliver lidt for udpenslede og bliver gentaget. Heldigvis er dette ikke noget der ødelægger læseoplevelsen, det er bare en anelse irriterende og unødvendigt.

Tate er hovedpersonen, men hvert andet kapitel følger Miles. Synsvinkelskiftene undervejs skaber en kontrast, så man som læser ved mere end Tate, forud. Det er et fedt element som skaber en spænding ved at man sidder og glæder sig til at opleve, hvordan Tate reagerer. Miles' kapitler er opsat som en slags poesi - det er det reelt ikke, men de korte linjer, næsten afbrudte sætninger som man kender fra sangtekster og digte, giver bogen et helt nyt flow jeg aldrig tidligere har læst. Det gjorde for mig hele bogen bedre. Også fordi kapitlerne er korte, så de er proppet med følelser og Miles' baggrund som strækker sig parallelt i et flashback, mens historien (nutiden) følger Tate.

Colleen Hoover er ikke bare en fantastisk forfatter - hun er en nytænkende fantastisk forfatter. Jeg glæder mig til at læse meget mere fra hendes hånd!

*****/***** (5/5 stjerner)