Sider

tirsdag den 29. marts 2016

#16: Anmeldese: Skadedyrsbekæmperne af Sofie Boysen

Titel: Skadedyrbekæmperne
Udgivelsesår: 2015
Forfatter: Sofie Boysen
Sprog: Dansk
Genre: Børnebog
Sider: 94 sider
ISBN: 978-87-9334-503-4 
Forlag: Forlaget BLÆS
Udgivet: 22. november 2015


Bagsidetekst: "# Tidsportaler #båtnakker #mayaindianere #tis #papegøjer #dødsensfarligedamer   


Bert og Ronnie har et mindre problem: Deres mor har forelsket sig i en kakaoplantageejer og er rejst til Honduras. For at tjene penge til huslejen har de åbnet byens eneste skadedyrsbekæmperfirma. Det skulle de nok ikke have gjort. Måske skulle de heller ikke have åbnet døren for den kutteklædte damedværg med papegøjerne.  I hvert fald varer det ikke længe, før de to brave brødre havner i fortiden med en flok rasende indianere i hælene …    



Om bogen: Skadedyrsbekæmperne er en kugleskør, sjov og mildt alvorlig roman om et umage broderpar, hvis liv falder uden for normalen. Men så er det godt, at de har den rigtige indstilling. Selvom man ikke har en mor, så har man nok et fiskenet med hul i, og hvis man har et fiskenet med hul i, så har man gode chancer for et eventyr. - Og har man først et eventyr, så er der INGEN grænser for, hvad en tilfældig tirsdag bringer! Bogen egner sig til højtlæsning for børn fra 8 år og op og kan selvlæses fra ca. 10 år. Fortællerstemmen sprudler af overskud, fri fantasi og kærlighed til målgruppen, og moralen er ganske vist: Uanset, hvor bindegalt det går, så går det nok alligevel.  "


Ronnie er den ældste, og er 'dummere' end den yngste, hovedpersonen Bert. Men de to er det perfekte makkerpar. Ronnie giver bogen ekstra humor og Bert - jeg-fortælleren - som trods han er fem år yngre end sin storebror, er både er god til at reflektere og er den smarteste af de to. Det er et sjovt, omvendt karakterunivers og det giver virkelig bogen noget. Jeg fik virkelig ondt af dem undervejs - deres mor er efterladt dem i Danmark til fordel for en lækker mand i Honduras, så nu er det op til de to drenge at betale regninger og tjene penge for ikke at blive taget af myndighederne. Hvilket et eller andet sted er ret lærerigt, efter min mening. Det gør mig ikke noget, at en af pointerne i bogen er, at det altså kræver penge, at være voksen, at leve og bo alene og kunne klare sig. Når man er barn, mener man jo ikke, at man er barn. Man kan alt i verden og det hele er sjov. Så er det altså ligegyldigt om forældrene tager af sted, det hele er jo legende let. Men i sådan en tankegang, er virkeligheden en anden jo! 

Sofie Boysen skriver helt imminent. Jeg ved godt, at Sofie kan skrive og har tidligere læst tekststykker hun har skrevet, men ikke som denne. Da jeg læste havde jeg hele tiden i hovedet, at bogen jo er til en yngre målgruppe. Jeg har ikke læst ret mange børnebøger (kun da jeg var yngre, selvfølgelig) og dem jeg fik fortalt som højtlæsning, tæller heller ikke! Personligt ved jeg ikke, hvordan man skriver børnebøger. Jeg skriver young adult (ungdomsromaner), så det er ikke det samme, som med børnebøger. Sofie Boysen er fantastisk god til at blive ved med at holde læseren til - trods sproget er enkelt, så er det også sjovt og ligetil. Jeg synes det er så sejt, det som Sofie gør. Hun har tydeligvis en fantastisk fornemmelse for fantastiske verdener (miljøet er både som vi kender det i vores nutid, men med et lille tvist - som er mega sejt!) Jeg tør' næsten ikke tænke på hvor godt hun skriver til ældre aldersgrupper.... 

Man bliver lidt overrasket over, at det foregår i Danmark. Det bliver nævnt i en kort sætning og jeg blev ærlig talt lidt overrasket. Måske er det bare mig - men jeg er ret glad, når det er en bog som den her, at der er et universelt miljø, hvor handlingen kan foregå over det hele! 

Jeg ved godt, at bogen er en børnebog. Derfor ligger det jo ikke til børnebogsgrenren, at den er lige så lang som en roman. Men undervejs var jeg lige nødt til at sidde og stirre på siderne, kort, før jeg læste videre. Fortælletempoet er meget hurtigt og det er lidt ærgerligt. Sofie Boysen har så meget at fortælle, men det går bare hurtigere end jeg synes er rart at læse. Men hey - jeg har ikke læst en børnebog i lang tid, så jeg er jo vant til at forfattere bruger siderne til at udfolde sig selv, karaktererne og forfatterens sprog på, men jeg tror, at hvis Sofie havde skrevet lidt mere ind omkring miljøet eller med personerne undervejs, ville det have givet bogen en lille smule mere fylde. 

Hele vejen igennem bogen er der, for hvert kapitel, en fin illustration. Mayaindianere, rumskibe og mange andre fine streger dækker siderne og giver bogen et helt liv. Det er ikke noget jeg er vant til, da jeg jo som sagt ikke læser ret mange børnebøger, men jeg nød virkelig de fine tegninger. De ser både realistiske ud - og passer samtidig til historien. Det eneste der lige skulle være, er, at der i bogen og på forsiden, er tegninger af hovedpersonerne, Bert og Ronnie. Problemet er bare, at da jeg så bogen første gang troede jeg, at Ronnie var en pige. Og ja, fordi han er tegnet som en ranglet langhåret karakter - men det er desværre lidt svært at gennemskue. Samme problem opstår, når Ronnie bliver illustreret i bogen blandt teksten. Det er enormt ærgerligt, men med nøje kig på illustrationerne, kan man godt se, at det er en dreng - det er bare ikke tydeligt nok, desværre.
Bogen er illustreret af Lasse Bekker Weinreich. 

Det første jeg lagde mærke til, da jeg åbnede pakken jeg fik tilsendt bogen i, var forsiden. Jeg er faldet pladask for forsiden. Den er så detaljeret og har en sin helt egen stil som passer fantastisk til historien. Der har der virkelig været en god illustrator der har set hvad bogen, handlingen og karaktererne kan i bogen. Og så er jeg vild med den der 3D effekt papegøjerne har i højre og venstre side! 

Sofie Boysen skriver virkelig underholdende godt. Hendes historie er godt udtænkt og ud over at jeg vil have mere og synes at bogen er alt for kort, så vil jeg vil have mere! Mere af Skadedyrsbekæmperne, mayaerne og Sofie Boysens fantastisk univers som hun på kun fireoghalvfems sider får så flot indviet læseren i. Jeg glæder mig til at læse mere fra Sofie - og måske noget til en ældre målgruppe? Så hun kan få lov til at folde sig ud på flere sider og dele sin kreativitet. Jeg glæder mig i hvert fald! 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar