#14: Anmeldelse: Skal - skal ikke af Kasie West

Originalsprog: Engelsk
Genre: Young adult
Sider: 248 sider
Forlag: Carlsen / Sonar
Udgivet: 1. Oktober 2015

Forlagets beskrivelse:
"Charlie er en drengepige. Hun er vokset op alene med sin far og sine brødre, og derfor ved hun alt om sport, en masse om drenge - og ikke så meget om at være pige. Det har aldrig generet hende før, men da hun begynder at snakke med naboens søn ved nattide hen over hegnet, dukker der pludselig en masse ukendte følelser op. Hun har kendt ham hele sit liv, og han føles næsten som en fjerde bror. Eller det gjorde han. Nu er hun ikke så sikke rlængere, men hun aner ikke, om han overhovedet ser hende som en pige. Tør hun vise sine følelser og risikere at miste ham som en ven?"

Tak til Lindhardt og Ringhof for anmeldereksemplaret! Min anmeldelse er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger og vurdering af bogen.

Skal, skal ikke er en sød kærlighedshistorie om at være anderledes end alle de andre piger. Og oven i det, blive smidt ud i nogle situationer der kan være svært at dreje, når tingene allerede er svære. Især de situationer som man aldrig havde regnet med, at man ville ende i.

Charlie er en pige. Så meget ved vi. Men hun er ikke bare en pige. Hun er en drengepige. Og når man er drengepige og er vokset op med en masse drenge, sport og en far, uden en mor, kan det, der normalt er let at snakke om, være rigtig svært at snakke om.

Charlie er bogens hovedperson. Hun er en stærk karakter, elsker at dyrke sport i alskens vejr og anser sig selv som ikke rigtig at være en pige-pige. Og hun er godt klar over det. Hun ser det hele tiden, i de grupper af andre unge hun kender. Det kan meget hurtigt blive svært at være i den situation, når man pludselig støder på ting, og mennesker, der får en til at overveje den måde man lever på nu, en gang til.

Kærlighed er svært. Især når man er vokset op blandt så mange brødre, som Charlie er. Så det bliver ikke lettere. Og især ikke da Braden, nabodrengen der har været som en bror for hende sammen med hendes biologiske brødre, pludselig begynder at se ret sød ud. I ren og skær skræk løber hun - bogstavligt talt - fra ham og så tager historien ellers en drejning gang på gang.

Skal, skal ikke var svær at komme igang med. Det lykkedes ikke rigtig Kasie West at få læseren med fra første side, men man skal give den lidt tid. De første par sider var lidt tunge i det, men hurtigt fik humoren og Charlies glade, sprudlende karakter bogen op på et helt nyt niveau. I starten af bogen blev jeg en anelse irriteret på hende over den måde, hun opfører sig på. Men når man kommer længere ind i handlingen, fandt jeg hurtigt ud af hvorfor. Og pludselig sad jeg og følte medlidenhed med Charlie istedet.

Skal, skal ikke er proppet med sprudlende, sjove, specielle og medrivende karakterer der giver dig smil på læben. Især brødrene er portrætteret rigtig godt - sjovt - og det blev hurtigt en rigtig stor fornøjelse at læse bogen. For den er jo sød. For pokker da!

Jeg havde lige nået at læse Skal, skal ikke da jeg fik en af Kasie Wests andre bøger ind ad døren. Og jeg kan kun sige, at Skal, skal ikke fik mig til at glæde mig endnu mere til at læse mere af Kasie West.

Skal, skal ikke skal læses af dig, der elsker romantik. Og elsker de traditionelle kærlighedsromaner, der er vinklet på en helt ny måde. Hiver det traditionelle ud i noget helt nyt. Bogen er især for dem der føler, at kærlighed er lidt svært. Især hvis man er anderledes. Bogen er ingen Stephanie Perkins-roman. Men det er en sød, romantisk og fremfor alt ny form for kærlighedsroman, et friskt nyt pust til YA-litteraturen.

****/***** (4/5 stjerner)