Sider

onsdag den 9. december 2015

#12: Anmeldelse: Hvis du var min af Jenny Han

Titel: Hvis bare du var min
Originaltitel: To all the boys I’ve loved before #1
Udgivelsesår: 2015
Forfatter: Jenny Han
Sprog: Dansk
Originalsprog: Engelsk
Genre: YA / Romance
Sider: 439 (e-bog)
Forlag: LOVEBOOKS / Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 11. November 2015

Forlagets beskrivelse:

Lara Jean har aldrig indrømmet det, når hun var forelsket i en dreng. Det ville jo alligevel ikke blive til noget. I stedet har hun skrevet et kærlighedsbrev til hver enkelt, hvori hun har fortalt om sine følelser - og derefter har hun lukket brevet og gemt det i sin hatteæske og aldrig gjort mere ved sagen. Brevet er lukket og forelskelsen ude af verden. 



Men en dag opdager Lara Jean, at hendes hemmelige breve på en eller anden måde er sluppet ud i verden, hvilket får hver af hendes tidligere forelskelser til at konfrontere hende med, hvad i al verden der foregår, og hvad de breve skal betyde. Der er blandt andre hendes første kys, drengen fra sommerlejren og endda hendes søsters ekskæreste, Josh. Men efterhånden som Lara Jean arbejder sig igennem de pinlige og akavede spørgsmål, finder hun ud af, at der måske også kan komme noget godt ud af brevene. Trods alt.”

Jeg har grint, (næsten) grædt, delt smil og gispet af overraskelse med Lara Jean. Hende og jeg har været på en rejse.

Tak til LOVEBOOKS for anmeldereksemplaret! Min anmeldelse er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger og vurdering af bogen.

HVIS BARE DU VAR MIN er skrevet med et flydende og letlæseligt sprog. Og nå ja – så er det selvfølelig super romantisk! Kort og kontant, ligeud, ærligt-romantisk. I love it!

HVIS BARE DU VAR MIN er en enormt romantisk fortælling. Den leger dog lidt med kærlighed før og kærlighed nu (anno det senmoderne samfund). Kvinder og mænd ser – og antager hinanden på en helt anden måde, end den gang man ikke skulle kigge længe efter en mand, der vidste præcist, hvordan man skulle charmere sig ind på pigerne med blomster, gaver og chokolade. En af karaktererne i HVIS BARE DU VAR MIN nævner det, ikke direkte, men budskabet er der – kærlighed i dag er bare ikke som tidligere, hvad regner pigerne dog med? Det er svært for drengene. Og for pigerne. Drengene, fordi det er svært at leve op til pigernes krav. Og pigerne? Fordi de jo for pokker vil have en masse romantik! Det er lidt en tanke som Lara Jean tager til sig, men som hun i starten bliver lidt forarget over. Jeg har lige læst en artikel som præcist omhandlede det emne. Og desværre går Jenny Han meget hurtigt hen over det. Det bliver kun vist ved direkte tale og egentlig er det jo en enormt spændende diskussion! Vi er en masse tøser i verden der ser – og læser – rigtig mange supersøde romantiske film- og bøger (apropos), men hvad så med det virkelige liv? Mændene har noget at leve op til. Og pigerne går og sukker efter noget, som mændene slet ikke ved hvad de skal stille op med.

Handlingen i HVIS BARE DU VAR MIN er fuld af super-romantik. Ja, selvfølgelig er der de fyre, der lever op til deres forfædre som ægte romantikere. Selvfølgelig! Det er jo romantisk litteratur. Og det er da lykkeligt. Hvad angår det, afsluttes handlingen i HVIS BARE DU VAR MIN utrolig brat. Det er enormt ærgerligt, fordi de sidste tredive til halvtreds sider handler om noget der er super væsentligt for handlingen og det bliver løst hen over halvanden side. Jeg sad lidt målløs tilbage. Desværre. Men jeg glæder mig til at læse den næste, P.S. I Still Love You.

Jeg bliver nødt til at kommentere alle de breve Lara Jean får skrevet. De er skrevet siden hendes første kærlighed til fra et par måneder tilbage fra det tidspunkt Jenny Han beskriver Lara Jeans historie. Og det er bare så ærgerligt at brevene ikke bliver nævnt noget mere. Man læser med på et par stykker af dem, men det ville have haft en god effekt, hvis det havde været en anelse mere dramatisk/betydningsfuldt for Lara Jean, hun tager det nemlig ret roligt da hun finder ud af, at de er væk.

Mit spørgsmål til mig selv, det eneste spørgsmål jeg sad tilbage med da jeg var færdig med at læse bogen var ER DEN HER BOG MERE ROMANTISK END STEPHANIE PERKINS’ BØGER? Her skal det lige siges: jeg har ALDRIG læst Bridget Jones. Det skyldes måske, at filmene er under middel (jeg går enormt meget op i filmatiseringer), men misforstå mig ikke – jeg elsker Hugh Grant og co. i filmene. Men alligevel. Så Stephanie Perkins er min Helen Fielding. Og det er også derfor jeg har enormt svært ved at bedømme det – for Jenny Hans bøger, sat op imod Stephanie Perkins’ litteratur er svært at afgøre. De er begge romantiske. Og bare at sætte dem op mod hinanden, siger ikke så lidt om Jenny Han!

Karaktererne i HVIS BARE DU VAR MIN er fantastiske – de er søde, nuttede, fyrene er hamrende lækre og man falder da selvfølgelig pladask for dem sekundet Lara Jean gør. Som en romantisk bogs karakterer nu skal. Så: Way to go, Jenny Han! Og i forhold til den sidste bog jeg læste, er der ingen irriterende tredje-persons alvidende synsvinkler der fylder afsnittene i bogen.

Goodreads. Jeg elsker Goodreads! Jeg har ret mange af mine venner og veninder der har Goodreads. Vi anmelder ofte bøger og anbefaler dem til hinanden. Det er et fedt community, så hvis du ikke har Goodreads endnu, så skaf dig et hurtigst muligt! Du vil ikke fortryde! Derudover gør Goodreads rigtig meget ud af at finde nogle af årets bedste bøger. Det er super fedt og der er nogle gode og meget givende nyhedsbreve, som de sender til dig. Jenny Han blev “Goodreads choice Award Nominee For Young Adult Fiction” i 2014 og det er kun velfortjent!

Men jeg er lidt ked af den danske titel. Jeg synes ikke den rammer ordentligt, hvad bogen handler om. Og det er jo altid svært, når man skal oversætte. Men jeg synes desværre der er lidt langt fra To All The Boys I’ve Loved Before til Bare Du Var Min.. For der ligger virkelig meget i titlen i forhold til indholdet i bogen, og originaltitlen rammer perfekt.

Forsiden til HVIS BARE DU VAR MIN er fantastisk. Det er den samme forside på den danske version som den engelske og det er jeg enormt lettet over. Den er bare super sød og passer rigtig fint til bogen og Lara Jeans fortælling.

Jeg er bare lidt nysgerrig: hvor meget af historien er om inspireret af Jenny Hans eget liv? Det finder vi nok aldrig ud af, men én ting ved jeg med sikkerhed: jeg har allerede nu lånt to’eren i serien og den går jeg i gang med at læse om 3…2…1… NU!

****/***** 4/5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar