Sider

søndag den 18. oktober 2015

#10: Anmeldelse: Isla og jagten på lykke af Stephanie Perkins

Titel: Isla og jagten på lykke
Originaltitel: Isla and the Happily Ever After
Udgivelsesår: 2015
Forfatter: Stephanie Perkins
Sprog: Dansk
Originalsprog: Engelsk
Genre: YA / Romance
Sider: 354 (e-bog)
Forlag: LOVEBOOKS / Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 1. Oktober 2015


Forlaget skriver:
Beskrivelse:
”I tre år har Isla haft et crush på den indadvendte tegner Josh, som hun går i klasse med på School of America i Paris. 



I sommerferien møder hun ham tilfældigt på Manhattan, og romantikken begynder at blomstre. Men i løbet af skoleåret er både hun og Josh dog tvunget til at konfrontere de udfordringer, som alle unge par må gå igennem: familiedrama, usikkerhed omkring ens valg for fremtiden og risikoen for at blive adskilt.



Med New York, Paris og Barcelona som baggrund byder denne søde og fantastiske historie om ægte kærlighed også på et gensyn med de elskede karakterer Anna, Étienne, Lola og Cricket fra bøgerne Anna og det franske kys og Lola og naboens søn.”

Tak til LOVEBOOKS for anmeldereksemplaret! Mine anmeldelser er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger og vurdering af bogen.

Fire ord: Jeg. Elsker. Stephanie. Perkins. Det her er ikke kun rettet på ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE, men for hendes genialitet der har spredt sig ud over hele tre ufatteligt romantiske bøger. Stephanie Perkins har lært mig at elske romantisk litteratur. Sådan er det bare. Jeg er ikke for tøset til at indrømme det.

Og NØJ(!) hvor kan jeg genkende mange af de problematikker som ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE indeholder. Det er så utrolig svært at være ung, blandet med at være så utrolig forelsket. Og så igen blandet med at være fanget i stadiet mellem at tage de rigtige valg for en selv og skelne mellem det man rent faktisk burde gøre. Dette er noget som Stephane Perkins har brugt rigtig meget gennem sine bøger, noget man bl.a. kender fra filmgenren: én ting er, hvad karakteren SELV MENER vedkommende har brug for – en anden ting er, hvad karakteren EGENTLIG har brug for. Man kalder det WANT/NEED og det er en pest at skulle arbejde med. Og det er en pest der er så sindssygt spændende at læse med på, når det bliver brugt ordentligt – og det gør det! ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE var især præget af det, men jeg var langt fra skuffet. ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE er en fantastisk romantisk fortælling og en fænomenal slutning på serien. Men øv, øv, Stephanie P. – hvorfor lader du den hænge her? JEG VIL HAVE MERE…

En ting jeg var lidt kritisk omkring i ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE var, at jeg virkelig har svært ved karakterer, der har ondt af dem selv – og er så ramt af kærligheden at de virker en anelse… fortabte. Isla er en skøn karakter, misforstå mig ikke – men nøj, hvor kan hendes forelskelse i Josh være trættende at høre på – vi vil have at hun tager fat i det og gør noget ved det! Det gør hun også, men alt for sent i bogen… Derfor ville jeg også vove at påstå, at ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE virkelig er den mest romantiske og kærlighedspræget bog af dem alle tre. I ANNA OG DET FRANSKE KYS møder man Anna og Étiennes historie. Anna er en ret sej, normal (definér normal, I know, I know) pige, som klarer skærene. Og som finder sig i virkelig, virkelig meget. Og så er hun bare skøn. Apropos skøn! Så er der Lola (bog #2). Hun er sej, en anelse hyperaktiv og generelt bare super nuttet. Hende er jeg helt vild med – og så er hun jo bare mega kreativ! Og så er der Isla.

I bogen møder man alle karaktererne fra de to andre bøger. Og hvor er det skønt! Jeg havde virkelig savnet dem. Og så er der et lille tvist som gør, at man elsker Stephanie Perkins alligevel, selvom hun vælger at slutte serien der. Jeg vil ikke spoile, men jeg tror nok, jeg hvinede, sådan et rigtig tøsehvin, da jeg læste det. *hvin!*

Det har virkelig været fedt at se, hvordan forlaget har valgt at bruge de orginale covers. Jeg kan slet ikke forestille mig dem anderledes – de skriger Stephanie Perkins og romantik – jeg elsker det!

Jeg absolut elsker al den tanke, den personlighed og den kreativitet der er lagt i Stephanie Perkins’ karakterer. ISLA OG JAGTEN PÅ LYKKE er ikke en undtagelse og jeg vil råde alle tøser, der elsker romantik, til at læse den. Husk, at den sagtens kan læses ud over de andre, men så går du altså bare glip af noget … just sayin’.

*****/****** (5/6 stjerner)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar