#9: Anmeldelse: Hvad hjertet ved af Jessi Kirby

Forfatter: Jessi Kirby
Originalsprog: Engelsk
Genre: YA / Romance
Sider: 452 (e-bog)
Forlag: Carlsen / Sonar

Forlaget skriver:

"Beskrivelse: Quinns liv går fuldstændig i stå, da hendes kæreste, Trent, bliver kørt ned og dør. Hun isolerer sig på sit værelse, hvor hun tæller dagene siden ulykken. Det eneste... Læs mere , som holder hende lidt i gang, er de breve, hun har sendt til de forskellige modtagere af Trents organer. Hun hører fra alle, på nær én. Den person, som har fået Trents hjerte.

I stedet for blot at acceptere, at vedkommende ikke ønsker kontakt, overtræder Quinn alle regler og finder efter målrettet søgen frem til 19-årige Colton Thomas. Og hun overtræder endnu en regel, da hun opsøger Colton – ikke for at tale med ham, hun har bare behov for at se den, der bærer det allervigtigste af Trent. Quinns ekspedition tager dog en uheldig drejning, og før hun får set sig om, har hun ikke alene tilbragt en hel dag med Colton, hun er også godt på vej til at mødes med ham igen.

Quinn ved, at hun burde stå imod. Men det er første gang i mange, mange dage, at hun selv har følt livet pulsere igennem sig – og solen, havet og de gnistrende oplevelser, som Colton fører med sig, gør det lettere at skubbe alle de ting, hun ikke har fået fortalt ham, til side..."

Tak til Carlsen for anmeldereksemplaret! Mine anmeldelser er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger og vurdering af bogen.

Hvad hjertet ved er nok en af de mest romantiske romaner jeg har læst. Den overgår ikke Stephanie Perkins’ bøger, men er meget tæt på dem.

Jeg startede med at læse bogen en fredag morgen. Jeg var på vej på arbejde og valgte at tage min iPad med under armen, så jeg kunne gå i gang med at læse og anmelde bogen. Da jeg havde læst de første par sider, fortræd jeg, at have startet på den, dér, midt i togkupéen, midt imellem alle de mennesker. Jeg var nødt til at tage mig ekstra sammen for ikke at vise, hvor emotionel jeg var blevet, allerede efter de første par sider. Fra da af vidste jeg, at Jessi Kirby ville tage mig med ud på en følelsesladet rejse. Og det gjorde hun.

Jeg absolut elsker Jessi Kirbys skrivemåde. Hun er tydeligvis en enormt dygtig forfatter og forstår virkelig at vælge sine ord med omhu. Hun er enormt dygtig til at forklare situationen i forhold til karaktererne i bogen og man kommer enormt tæt på dem. Dog virker det en gang imellem meget voldsomt med både fyldord, manglende punktummer og de ’mættede’ sætningskonstruktioner.

Jeg havde så ondt af bogens hovedperson, Quinn, fra starten af. Åh, hvis bare hende og Trent kunne have levet lykkeligt til deres dages ende! Men sådan gik det ikke. Her starter Quinns rejse om at komme videre efter Trents død – og det er ikke uden problemer og nye relationer.

Bogens idé og plot er utrolig velskrevet og gennemtænkt. Fiktionen blandet med virkelighedens realiteter og situationer om organdonation, samt regler og etik heraf, giver hinanden noget helt specielt. Jeg ville vove at påstå, at Hvad hjertet ved minder mig en anelse om Sick-Litt, hvad angår plottet – og bogens omdrejningspunkt. Det gjorde også, at jeg fik stillet mig selv flere spørgsmål undervejs; hvad ville jeg gøre – ville jeg donere mine organer når jeg dør? Hvilke tanker ligger der i dét – at en del af mig, skal leve i andre mennesker? Hvordan vil mine pårørende have det med præcist den tanke? Skal jeg tilmelde mig organdonation?

Bogens persongalleri er enormt godt valgt i forhold til deres karaktertræk, hvordan de omgås med hinanden og hvordan de påvirker hinanden. Og så er Colton, fyren der overtager Trents hjerte, jo selvfølgelig en dejlig fyr. Man kan virkelig fornemme at Jessi Kirby – jeg håber i hvert fald det er tilfældet – har tænkt over personerne og deres betydning i forhold til bogen, men også i forhold til hinanden, da hun skrev den.

Døden cirkulerer hele tiden over Quinn og det bliver lidt af en rejse hun bliver taget ud på. Skal hun følge sit hjerte og blive i hendes lille bobbel af ulykkelighed – eller skal hun gå efter hvad der er lige foran hende og turde tage springet?

Da jeg så bogens danske forside må jeg indrømme, at jeg blev en anelse skuffet. Den originale forside er enormt ’nuttet’ uden at den er ALT for ’nuttet’. Jeg har enormt svær ved, når der bliver valgt at sætte ’rigtige mennesker’ på forsiden af bøger. Det siger mig desværre ikke så meget.

Bogen er fyldt til randen med kærlighed! Både som tema, men også som årsag til mange af handlingerne. Det, sammen med døden som tema, hvilket både gør fortællingen mere levende, men også mere realistisk, gør, at bogen bliver meget virkelighedsnær.

Jeg elsker YA. Og jeg elsker Jessi Kirby! Hvad hjertet ved kan læses af alle YA-fans og dem der elsker kærlighed!