#8 Anmeldelse: Audreys verden af Sophie Kinsella

Genre: for yngre YA
Sider: 379
Forlag: Carlsen

Bogens bagsidetekst:
"14-årige Audrey har haft et nervøst sammenbrud af en slags og gemmer sig nu hjemme hos sin rimeligt skøre familie. Hun tør kun se ud på verden gennem et par store mø
rke solbriller og et videokamera, som hun bruger til at dokumentere sin familie og deres indbyrdes forhold.

Til moderens indædte fortrydelse er Audreys storebrors helt store passion computerspil, og han har samlet et hold omrkring sig, som skal hjælpe ham med at vinde en vigtig turnering. Et af holdmedlemmerne er Linus, som Audrey langsomt får opbygget først en skrøbelig forbindelse og senere et mere sikkert venskab til. Og efterhånden som venskabet vokser til spirende forelskelse, åbner Audrey lige så forsigtigt op for verden og alle de truende, men også helt vidunderlige ting, som den gemmer på.

Audreys verden er en skør, humoristisk fortælling om familie, første forelskelse, og hvordan man kommer videre, når verden og omgivelser har vist sig svære at håndtere."

Tak til Carlsen, for anmeldereksemplaret! Mine anmeldelser er udelukkende baseret på mine egne meninger og holdninger og vurdering af bogen.

Da jeg startede med at læse Audreys verden var jeg noget kritisk. Forsiden er meget enkel og ligner lidt noget fra en tegneserie og har et meget enkelt udtryk end hvad den fortjener. Men jeg blev ikke skuffet over indholdet.
15-årige Audrey har det svært. Oven i det er hendes bror, Frank, afhængig af at spille computer og er ved at drive sine forældre, især sin mor, til vanvid. Samtalerne mellem forældrene og Frank er en af de mere humoristiske elementer i bogen og jeg synes virkelig, at Frank kommer ret godt af sted med når han svarer sine forældre. Og så teorien i, at han er en del klogere, end hvad forældrene lige går og tror. For han er, som forældrene kan ane, ret intelligent og har altså meget ofte ret. Forældrene er enormt optaget af ham og hans liv på computeren, men selvfølgelig også af Audrey, men på en mere beskyttende facon. Forældrene prøver desperat at sørge for de ikke bliver en af de familier, som der kun lever foran skærmen. Og så er der Linus, Franks ven, som både skræmmer hende men tør tage hende med ud på helt nye vande.
Sprogligt er bogen ikke noget kunstværk. Det er meget let og klichéfyldt, men formår på samme måde at passe enormt godt til Audeys rolle som fortæller. Bogen var hurtigt læst, hovedsageligt på grund af sproget og så egentlig fordi jeg åd de første hundrede sider efter de næste hundrede sider. Bogen er ikke en YA, som jeg normalt plejer at læse. Men er virkelig et frisk pust. Og så er den bare kanon sød. Når det så er sagt at sproget ikke er noget kunstværk, så fandt jeg kunstværket i Sophie Kinsellas historiefortælling. Hun udfolder karaktererne helt fantastisk og benytter sig af SHOW IT, DON'T TELL IT og får læserne til at læse mellem linjerne. Det er ikke altid man støder på detet i den genre, da jeg mener, at bogen er for et yngre publikum, men på en anden måde også er til et ældre publikum. Men det vender jeg tilbage til. Så det, at Sophie Kinsellas evne til at fortælle historien samt med det lette sprog og læsningen bag linjerne, gør, at bogen bliver 'lettere' i det. Og man får lyst til at læse mere. Både indholdet bliver lettere modtageligt, men bogen, som helhed, bliver hevet op på et helt nyt niveau.
Audreys verden er både historien om Audrey, hendes familie og deres bånd, men også historien om at vokse op, når man er anderledes end andre og har flere ting at tage højde for, for at nå sine mål. For hvad sker der, når man ikke tør se på andre uden solbriller? Og så er der selvfølgelig historien om den første kærlighed. Hvad ville historien være foruden? Kærlighed kan få en til at gøre de mærkeligste ting, ting, du aldrig havde regnet med at kunne gøre.

Portrætteringen af karaktererne er helt fantastisk. Selv bipersonerne gennem handling og direkte tale. Men især portrætteringen af forældrene, kommer man ret tæt ind på. Moren lever efter de vise ord fra The Daily Mail og faderen prøver både at være seriøs og støtte hans kone i opdragelsen af deres børn, men har tydeligvis også et indre legebarnet som gerne vil op til overfladen.
Jeg har virkelig overvejet om bogen var for yngre eller ældre læsere. Men sandheden er, at det virkelig er en blanding! Bogen er både meget ungdommelig set via. hovedpersonens fortælling og perspektiv som teenager, men behandler og fortæller også meget seriøst om Audreys tilstand og følelser, som jeg mener, vil kunne give ældre læsere rigtig meget. Derfor synes jeg at alle kan læse bogen. Men den er især skrevet til teenagere i Audreys alder, der lige er gået i gang med at se hvad vejen til det voksne liv går ud på. Ikke kun fordi hovedpersonen er nogenlunde samme alder, men for at Audreys verden giver det perfekte indtryk af den første kærlighed, som jo er rigtig svær! Og skildrer skridtet hen mod at blive voksen for at tude tage springet og omfavne kærligheden og dens mange facetter. Men når det så er sagt, mener jeg også, at drenge sagtens kan læse bogen. Frank og hans far er super seje karakterer og som virkelig giver bogen det humoristiske. Og så er Audrey en ret sej pige.

Jeg vil også opfordre jer forældre, til at læse denne bog. Den har så meget charme, skønne karakterer og så tror jeg at de voksne kunne lære lidt om hvad der sker inden i hovedet på teenagere, og hvad det er for nogle prioriteringer, der bliver prioriteret i den alder og hvilke problemer man døjer med. Bogen fortæller også noget om, at Audrey i ny og næ træffer valg, som nødvendigvis ikke er de rigtige eller de sundeste for hende, men som er nogle, uanset resultatet, er noget hun skal gå igennem for at komme videre i sit liv. Man mærker at ens liv går bedre og bedre, så meget, at det kan blive for meget af det gode og at man går for langt end hvad der reelt er sundt for en.
Audrey har hevet mig tilbage til den tidlige pubertet. Jeg har grint. Smilet og trillet en glædeståre. *****/****** (5/6).